D-vitamin

Kategorier Vitaminer

D-vitamin är mer än en vitamin. Det är en grupp näringsämne som delar kemisk struktur. I kosten är de två vanligaste typerna vitamin D2 och vitamin D3.

Vad är skillnaden på vitamin D2 och D3?

D3 är den formen på vitaminet som kroppen skapar från solljus. D3 finns även djurbaserade matvaror, till exempel fisk, äggula, smör. D2 finns i framförallt växtbaserade matvaror.

Funktion

D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium och bidrar till att stärka skelettet.

Brist

Vanliga orsaker till brist på D-vitamin är:

  • Otillräcklig exponering för solljus. Kroppen bildar D-vitamin när huden exponeras för solens UV-strålning. På sommaren räcker det med 15 minuters sol för att få tillräckligt med solljus för en person med ljus hy.
  • Otillräckligt intag från kosten.
  • Störningar i mag-tarmkanalen som begränsar absorptionen
  • Njursjukdom
  • Leversjukdom

Dagligt intag

Barn under 1 år: 8,5 – 10 microgram
Barn över 1 år och vuxna: 10 microgram

Dosen behöver vara högre för personer som inte exponeras för tillräckligt mycket solljus.

Att ta för mycket D-vitamin (över 4000 UI per dag) kan leda till symptom som illamående, kräkningar, dålig aptit, viktminkning, förvirring, förstoppning, hjärtrytmrubbningar och njurproblem.